03 maj, 2011

Tävlingstisdag



Jag har aldrig gillat att tävla. Om jag inte har en chans att vinna. När jag i yngre dar tävlade i gymnastik fick vi en gång tävla mot tjejer. Det fanns ju inte en chans att vinna. Förnedring för ett gäng prepubertala pojkar i body's. Tror det kan varit sista gången som jag var med.

Idag är jag klädd i grönt och vitt. Hammarbys färger. Bryr mig inte särskilt om dem men när jag jobbade som byggsmed var min kollega hängivet bajen-fan. När de vann sina matcher blev det bra stämning i bilen dagen efter. Så därför började jag också hejja på dem.

Jag har alltid avskytt sport/tävlingsfamiljen i likadana träningsoveraller. De satsar lite mer på ett av barnen. Mamman lagar mat och skjutsar. Pappan... ja jag vet inte, han gör nåt han å. Coachar kanske. Jag tyckt illa om dem innan jag ens kunde identifiera dem. Asså fy fan! Det var nån hemsk stämning när man var hemma hos dem och lekte. Jag lekte nog ofta med den av ungarna som de inte satsade på. Och alltså inget on om att sporta, tvärtom det är hällsosamt och sänker sjukvårdskostnaderna. Men just den där hemska stämningen...

1 kommentar:

ida sa...

jag säger bara halleluja till hela texten